http://playtoy2.tportal.hr/playtoy

od gorkyja do metroa

Gaming s istoka Europe

stalker
Datum objave:
27.05.2013 09:52
Autor: Marin Zdelar
Povećaj veličinu slova
Smanji veličinu slova
Pošalji prijatelju
Ispiši stranicu
U posljednjih nekoliko godina svjedočimo nevjerojatnom uspjehu igara za čiju su produkciju zaslužni razvojni studiji smješteni u istočne predjele Europe pa smo se u ovotjednoj temi tjedna odlučili pozabaviti upravo tim fenomenom

Većina današnje produkcije igara smještena je u zemlje zapadne Europe i SAD-u uz financijska sredstva koja su nerijetko usporediva s budžetima hollywoodskih filmova. Sve do prije nekoliko godina i do procvjeta indie scene uz vjetar u leđa u obliku Xbox Live usluge a onda i Kickstartera, manji studiji mogli su samo sanjati o produkciji vrhunskih (iako niskobudžetnih) projekata kojima bi mogli doprijeti od velikog broja ljudi.

 

Međutim, te pravila kao da nikada nisu vrijedila za studije smještene u zemlje istočne Europe. Tomu je nedavno javno posvjedočio Jason Rubin, posljednji predsjednik THQ-a koji je doveden kako bi pokušao spasiti THQ. Krajem prošle godine, prije propasti THQ-a Rubin je posjetio prostore 4A Gamesa u Ukrajini. Jason Rubin je ostao nemalo šokiran onime što je vidio. Ekipa koja je radila na 'Metro: Last Light' nagurana je u nekoliko prostorijica u kojima sjede na stolicama na razvlačenje s laktovima na stolovima koji samo što nisu popucali.

 

'Neki studiji imaju teretane veće od cjelokupnog prostora kojim raspolažu 4A Games.' – kaže Jason Rubin koji je nakon viđenih scena odlučio svima kupiti barem uredne stolice. No onda je shvatio da uredskih stolica u Ukrajini nema i da bi ih se trebalo dopremati iz Poljske što bi pak podrazumijevalo potkupljivanje carinika i u krajnjoj liniji – veće urede za studio s obzirom da nove u njega ne bi stale. Događaju se i situacije u kojima je studio danima bez električne energije ili pak grijanja, a zime u Ukrajini nisu hrvatske zime.

 

 

Unatoč svemu Metro: Last Light posljednjih se tjedan dana obasipa hvalospjevima i iznimno pozitivnim recenzijama. Hvali ga se za atmosferu, scenarij, detaljnost i raznovrsnost skučenih levela. Da stvar bude bolja, igra je pogonjena engineom koji je razvijen u prostorijama 4A Gamesa, a 'Last Light' trenutno je jedna od grafički najljepših igara koje se mogu kupiti na tržištu.

 

No, kako je sve to krenulo i kada su studiji s istoka Europe počeli osvajati svjetsku gaming scenu unatoč zaista mizernim budžetima i često nemogućim uvjetima rada? Oni nešto stariji možda će se sjetiti RPG-a pod imenom 'Gorky 17' na kojemu je radio Metropolis Software, poljski studio osnovan 1992. godine. Igra se na tržištu pojavila 1992. godine, a zapažena je čak i u SAD-u gdje je objavljena pod imenom 'Odium'.

 

 

No, pravi početak proboja istočne Europe tada se tek trebao dogoditi. I dogodio se u obliku igre češkog razvojnog studija 'Bohemia Interactive'. Ta je ekipa 2001. godine na tržište izbacila Operation Flashpoint: Cold War Crisis, revolucionarnu simulaciju modernog ratovanja koja je sve do danas ostala pojam u žanru. Bohemia Interactive trenutno radi na trećem dijelu ArmA franšize koja je pak izravni nasljednik Operation Flashpointa čije ime više ne smije koristiti jer pripada Codemastersu.

 

Zanimljivo, Operation Flashpoint bio je prva igra tek osnovanog studija koja je na najvećim svjetskim tržištima postala najprodavanija te kao takva pokupila brojne svjetske nagrade.

 

Podsjećamo, ArmA III na tržištu će se pojaviti tijekom ove godine i to isključivo kao PC ekskluziva.

 

 

Sljedeći trenutak u kojemu je istočna Europa zabljesnula na svjetskoj karti gaminga bila je objava prve S.T.AL.K.E.R. igre 'Shadow of Chernobyl'. Na njenoj produkciji radio je GSC Game World, studio koji je nažalost nakon tri S.T.AL.K.E.R. igre – ugašen. Postojeća ekipa tada je jednostavno osnovala novi studio 'Vostok Games', a hoće li njihovi napori uroditi plodom, tek treba vidjeti.

 

S.T.AL.K.E.R. franšiza postala je pak poznata po izvrsnoj grafici, priči, atmosferi i težini. I naravno – po tehničkim problemima koji gotovo nikad ne zaobilaze izdanja s istoka Europe. Također, radi se o jednoj od prvih igara koja se pozabavila posljedicama Černobilske katastrofe na alternativnu sadašnjost. Prije nego što se GSC Game World primio posla na S.T.A.L.K.E.R. franšizi, taj studio radio je na brojnim dijelovima 'Cossacks' franšize, RTS-a kojega se mnogi i danas rado prisjećaju.

 

 

Dvojac koji je osnovao već spomenuti 4A Games zanat je kalio upravo u GSC Game World koji su napustili taman kad je započela produkcija prve Stalker igre. To je na Metro franšizi sasvim vidljivo i to ne mislimo na negativan način. Ono što je 4A uspio s 'Metro: Last Light' san je mnogih razvojnih studija – uspjeli su napraviti komercijalno uspješan proizvod koji nije tek još jedan generički FPS koji se bavi mogućim trećim svjetskim ratom, Talibanima, Amerima i ostalom ekipom koja nam već pomalo izlazi na nos.

 

Manje mukotrpna strana priče u obliku uspjeha The Witcher franšize dolazi iz Varšave, glavnog grada Poljske. Tamo je naime smješten CD Projekt RED, jedan od najboljih i najpoštovanijih razvojnih studija na svijetu. Za to je zaslužnja isključivo The Witcher franšiza čiji se prvi di ona tržištu pojavio 2007. godine, a četiri godine kasnije dočekali smo i fantastični nastavak pod imenom 'The Witcher 2: Assassins of Kings'. Ova franšiza obilježena je izvrsnim gameplayjem, otvorenim svijetom i scenarijem koji cilja na zreliju pobliku. Na kraju krajeva, The Witcher 2 grafički je najljepši RPG koji možete pokrenuti na PC ili Xbox 360 platformi. CD Projekt RED trenutno radi na The Witcheru 3 za koji obećavaju da će imati 'najveći otvoreni svijet u povijesti gaminga' ali i na još jednom intrigantnom projektu pod imenom 'Cyberpunk 2077'.

 

 

I dok su priče o studijima iz istočne Europe obično protkane dozom depresivnih informacija o lošim radnim uvjetima i klimavim financijama, priča CD Projekta pozitivna je na svakoj razini. Ti ljudi i dalje PC smatraju primarnom platformom i publiku ne tretiraju kao malu priglupu djecu. I sretni su kada im se igra proda u dva milijuna primjeraka za razliku od zapadnjaka koji nisu sretni ni s duplo većim brojkama kad se silni milijuni umjesto u kvalitetu proizvoda troše na marketing.

 

Unatoč svemu, u narednom nas razdoblju očekuje nekoliko izvrsnih proizvoda s istoka Europe – The Witcher 3: Wild Hunt, ArmA 3 a i samo je pitanje vremena kada će 4A i Deep Silver najaviti nasljednika 'Last Light'-a.

 

Komentari

Nadimak
Komentar
Upozorenje: Uredništvo tportala protivi se širenju mržnje na vjerskoj, nacionalnoj, rasnoj ili drugoj osnovi. U slučaju da korisnici promiču govor mržnje ili vrijeđaju druge korisnike, komentiranje ispod tekstova bit će onemogućeno, a prekršitelji će biti prijavljeni policiji.

Prednarudžbe bez pokrića

Prednarudžbe bez pokrića

Zbog čega ljudi pri kupnji igara ne bi smjeli nasjedati na jeftine pre-order bonuse saznajte u najnovijoj Gamereport temi tjedna

opširnije