http://playtoy2.tportal.hr/playtoy

MISTERIJ VELIKOG PADA

E3 2013: Zašto je Microsoft izgubio?

XboxOne1
Datum objave:
17.06.2013 13:57
Autor: Damir Rukavina
Povećaj veličinu slova
Smanji veličinu slova
Pošalji prijatelju
Ispiši stranicu
Zbog čega je Microsoft počeo gubiti najnoviji rat konzola? Ne postoji li u toj firmi glas razuma?

Electronic Entertainment Expo jedan je od najvećih, ako ne i najveći sajam video igara na svijetu. Biti na njemu i imati priliku prezentirati svoj novi proizvod svojevrsna je privilegija koju većina proizvođača uzima jako, jako ozbiljno. Ove godine imali smo priliku svjedočiti izravnom sukobu Microsofta i Sonya uzrokovanom predstavljanjem nove generacije konzola. Xbox One, konzola koja je stvorena da impresionira (barem prema Microsoftu) javnosti je prikazana nešto nakon Playstationa 4, Sonyevog predstavnika sljedeće generacije. Njegova prezentacija trebala je igračima dočarati sve što Playstation prezentacija nije (ovo nije bio baš neki izazov, uzmemo li u obzir da Sony konzolu nije niti prikazao). Igrači su, gledajući njegovu prezentaciju ove veljače, svoj sud naspram PS4 formirali u odnosu na prezentacije prošle generacije. I sa potpunim opravdanjem, čitavu stvar odgledali sa gorkim okusom u ustima.

 

Prije deset godina ljudi bi na ovakve reklame išli sa vilama i bakljama. Danas? Danas im je to "super"...
 



Ono što nisu očekivali je, naravno, da će Microsoftovo predstavljanje Xboxa 720 (tada tako zvanog) biti još gore. Stavljanje televizije u prvi kadar, klasična predvidiva plejada naslova koje smo svi imali priliku vidjeti bili su prvi simptomi lošeg planiranja. Naglašavanje korištenja Kinecta kao glavnog sučelja za platformu dodatno je razbijesnilo publiku koja je, očito, očekivala puno više. I sada si vjerojatno mislite kako su se proizvođači opametili i za E3 pripremili predstavljanja platformi koje će običnog čovjeka oboriti s nogu. Prezentacije na kojima se vidi da su slušali publiku i pripremili argumente koji će razuvjeriti sve skeptike i upoznati ih sa čudima nove generacije kućnih konzola. Pa...nisu. Razlozi ovome mogu ležati u ne slušanju starih korisnika, ne praćenju zahtjeva publike ili slijepom srljanju prema čistom profitu. Međutim, ono na što se ovogodišnji E3 sveo je prezentiranje politike odnosa prema korisnicima. Ironično, zar ne? Igre na kraju nisu imale masivni utjecaj na "rezultate" sukoba prezentacija. Jasno, tu uvijek imamo pitanje konkurentskih ekskluziva i sličnog, no ono što je zapravo prevagnulo priču u Sonyevo ime je nepovjerenje Microsofta prema svojim korisnicima.

 

Next gen...
 

Bože sveti...
 

 

Xbox One, nova Microsoftova konzola, zahtjeva od korisnika da bude spojen na globalnu mrežu barem jednom dnevno kako bi omogućio normalno korištenje platforme. Nadalje, kako bi osigurali da korisnici kupuju sasvim nove igre, Microsoftovi inžinjeri u konzolu su uveli i sustav zabrane posuđivanja igara. Dobro, ne toliko zabrane koliko ograničenja. Naime, da bi itko mogao koristiti vašu kopiju igre, morate ga imati kao prijatelja na Xbox Liveu preko trideset dana. Kao posjednji čavao u kovčegu, spomenuli su i mali detalj oko vlasništva igara. Naime, korisnik nakon plaćanja igre zapravo ne dobiva kopiju, već pravo na njeno korištenje. Zgodno, zar ne? Kontroverza oko Microsoftove paranoje prema svojim korisnicima uzrokovala je loš publicitet, koji je tijekom konferencije uzrokovao dvije stvari. Za početak, Sony je na znak Microsoftove slabosti namirisao krv i reagirao sa nekoliko "improviziranih" fusnota na svojoj prezentaciji. Spomenuli su kako njihove igre neće imati problema sa preprodajom, te kako ćete ih moći koristiti na bilo kojoj konzoli bez mandatornog spajanja na internet.

 

Ovaj čovjek i dalje ima svoje radno mjesto?
 



Kao drugo, Microsoft je objavio preliminarni popis zemalja u kojima će se konzola moći kupiti. Kao što ste pretpostavili, Hrvatska se na njemu ne nalazi. Ovo će definitivno pomoći Sonyu na ovim prostorima, iako čisto sumnjamo kako ćemo na državnoj razini dobiti neku vrstu zahvalnice. Realno gledano, mi niti jednoj od gore spomenutih firmi nismo primarno tržište. Naravno, Sony je kapitalizirao na ovome i spomenuo par stvari koje se, realno gledano očekivalo. Kao prvo, igre će se moći koristiti na više konzola. Kao drugo, za gaming nećete morati imati internet vezu - što u prijevodu znači odsutnost DRM-a. Nadalje, sve igre će biti region free, što znači da ako ste već zapeli za neki obskurni naslov a vični ste japanskom kao jeziku - narudžba iz nekog dućana u Tokiju neće vam predstavljati problem. Najgluplja stvar oko svega ovoga, bez obzira na činjenicu da Sony doslovce trlja ruke u trijumfu, je koliko je lako manipulirati ljudima. Ove stvari koje su navedene nešto su što se od developera očekuje. Jedini razlog zbog čega su za vrijeme prezentacije Playstationa 4 na pozornicu doljetale ruže, bombonjere, perike i grudnjaci je njihov odlučni odstup od politike koju je predstavio Microsoft. Drugim riječima, Playstation 4 je na banalnoj stvari zaradio milijarde.

 

Epski trenutak ili pametan marketing?
 



U konačnici, tu je i cijena konzola. Sony će koštati oko četiri stotine eura dok će Xbone koštati oko petsto. Kužite li u kojem smijeru sve ovo ide? Sony je doslovce čekao da Microsoft kaže što ima za reći, te ga je onda poklopio sa klasičnim "e ja mogu bolje" uzvratom. A gdje tu stoji korisnik? Pa, navija za Sony samo zato jer se radi o manjem od dvaju zala. Retardirano do bola. Međutim, razlozi ovakve plejade nepopularnih odluka sa strane Microsofta mora imati pozadinu. Mislim, oni su ipak velik igrač na tržištu koji ima višegodišnje iskustvo odnosa s javnošću. Zbog čega onda, pobogu, rade ovakve gluposti koje iritiraju igrače čim im ih spomenu? Zbog jedne stavke koja mi je poprilično zapela za oko tijekom inicijalne Xbox One prezentacije - a to je ulazak u eru interaktivne televizije. Kao što znate, MS surađuje sa Stevenom Spielbergom na Halo TV serijalu koji će biti u interakciji sa nadolazećim naslovima. Tu su i druge serije koje produciraju velike producentske kuće. Ono što se vrlo vjerojatno desilo je da su upravo te kuće naredile nekolicinu zahtjeva vezanih uz drakonske stavove protiv piratsva po kojem je TV i film u Americi poznat. Trebate se spajati na net svaki dan kako biste igrali igre? Microsoft vas može ugasiti i oduzeti vam sve kopije igara ako se tako njima prohtije? Zahvalite to firmama koje su se kompletno uspaničile ulaskom u eru digitalne interakcije.

 

 

Predstavljanje Halo TV serije
 



Microsoft nije glup. Oni jako dobro znaju da žive od gamera. Međutim, sve ove gluparije sa dodatnim naplaćivanjem sadržaja u slučaju da kinect opazi da televiziju gleda više ljudi leže u spajanju televizije i gaminga - stvari su koje već sada novi Xbox tjeraju u grob. Hrabri korak koji je Microsoft odlučio napraviti kako bi uhvatio korak, odnosno ugrabio prednost nad Sonyem, pretvorio se u živi pjesak u koji njihova next-gen uzdanica sve brže i brže tone. I čime je to sve na kraju kulminiralo? Ograničenjem dostupnih regija, glupim zakonima o pravima vlasništva, bojkotiranjem tržišta rabljenih igara i tako dalje.Inicijalna prednost Sonya nad Microsoftom broji se u "inovacijama" koje je američki div odlučio unjeti u gaming. Televizija, sport, sport, televizija, CoD. Siguran sam kako tamo negdje u Microsoftu netko nabija glavom u zid dok vi čitate ovaj članak, pitajući se koji vrag im je ta televizija uopće trebala.

 

Komentari

Nadimak
Komentar
Upozorenje: Uredništvo tportala protivi se širenju mržnje na vjerskoj, nacionalnoj, rasnoj ili drugoj osnovi. U slučaju da korisnici promiču govor mržnje ili vrijeđaju druge korisnike, komentiranje ispod tekstova bit će onemogućeno, a prekršitelji će biti prijavljeni policiji.

Prednarudžbe bez pokrića

Prednarudžbe bez pokrića

Zbog čega ljudi pri kupnji igara ne bi smjeli nasjedati na jeftine pre-order bonuse saznajte u najnovijoj Gamereport temi tjedna

opširnije